Album review: Tarja - From Spirits And Ghosts (Score For A Dark Christmas)

07. O Tannenbaum
08. Have Yourself A Merry Little Christmas
09. God Rest Ye
10. Feliz Navidad
11. What Child Is This
12. We Wish You A Merry Christmas

Zabudnite na biele Vianoce, tento rok budú totižto temné! Fínska diva Tarja Turunen sa po minuloročnom úspechu albumu "The Shadow Self" s prequelom "The Brigtest Void" rozhodla utáboriť na brehoch Karibiku a trochu netradične nahrať vianočný album. Zozbierala svoje obľúbené vianočné piesne a zahalila ich do temného šatu. Kolekciu týchto klasických - v jej prevedení akoby kompletne nových - kolied vydala pod názvom "From Spirits And Ghosts (Score For A Dark Christmas)". Podarilo sa jej poraziť hrejivú atmosféru Vianoc a nahradiť ju melanchóliou?

Už od prvej skladby "O Come, O Come, Emmanuel" sa ocitáme medzi nebom/peklom a zemou, závisiac od uhla vášho pohľadu. Tarjin anjelský hlas a inštrumentácia skladby sa miesia s mystickou, tajomnou atmosférou. Na žalostnom tóne pridáva aj pasáž s latinským textom. Názov albumu neklamal, v podobnom pochmúrnom duchu sa nesie celý album. Nasleduje jediná pieseň albumu, ktorú zložila samotná speváčka. Jemný klavírny úvod "Together" sa zaobaľuje a postupne vybuchuje do vášnivej hry orchestra a emotívneho prednesu smutného posolstva o osamotených ľuďoch počas vianočného obdobia. "Deck The Halls" musí mať najhrôzostrašnejšiu atmosféru na albume. K Tarji sa pripojila aj jej dcérka Naomi a jej detský hlások miestami pôsobí naozaj desivo. Spoluprácou s dcérou trafila Tarja klinec po hlavičke. Tento kúsok by si zaslúžil dlhšiu stopáž. "Pie Jesu" nie je pre Tarju žiadnou novinkou. V setlistoch jej vianočných koncertov sa objavuje už dlhšiu dobu. V Tarjinom ponurejšom poňatí s kombináciou hlbokých a vysokých tónov znie fenomenálne. Orchester pracuje na plné obrátky od prvej sekundy a v závere "Amazing Grace" dosahuje akési pomyselné maximum. Ozajstná explózia však prichádza s nemeckou klasikou "O Tannenbaum". Skladba spočiatku pôsobí nevtieravo, no s ubiehajúcimi sekundami pohlcuje všetko navôkol a nemčina nikdy nepôsobila lahodnejšie ako v Tarjinom medovom podaní. Nasleduje jemnejšia "Have Yourself A Merry Little Christmas", ktorá podobne ako "We Three Kings" prináša na album záblesk svetla a nádeje, aj keď len na pár sekúnd. "God Rest Ye Merry Gentlemen" začína výborným a capella momentom. Celkovo je táto pieseň postavená tak, aby nechala zažiariť vokály, ktoré sa v tomto prípade podarilo vyšperkovať na výbornú. Za najväčšiu výzvu považujem až prehnane veselú a optimisticky ladenú makarónsku španielsko-anglickú "Feliz Navidad". Rozlúsknuť oriešok sa nakoniec Tarji a jej tímu podarilo s gráciou, aj keď mám pocit, že pri tejto piesni trochu ubrali a tú pravú ponurosť a temnotu nechali prevziať kontrolu na iných miestach albumu. "What Child Is This" prichádza s ďalšou mohutnou orchestrálnou nádielkou. Mučivé tóny cella sa zarezávajú hlboko do kostí. "We Wish You A Merry Christmas" je záver, ktorý vás bude prenasledovať celé sviatočné obdobie. Skreslený hlas a šepot podtrhnutý strašidelnými efektmi navodzujú až hororovo nepríjemné pocity. Pieseň nemá ďaleko od atmosféry v "An Empty Dream", ktorá sa stala titulnou skladbou k argentínskej hororovej snímke Corazón Muerto. Táto skladba má jednoducho všetko, čo môže človek očakávať od temnej vianočnej koledy v réžii anjelsko-diabolskej Tarji Turunen.

From Spirits And Ghosts predstavuje hudobnému svetu čosi nevídané a opäť raz potvrdzuje Tarjine kvality a nekonečnú fantáziu. Inštrumentálne sa jedná o dielo, ktoré je ako stvorené stať sa soundtrackom pokračovania Predvianočnej nočnej mory. Tarjin hlas je len čerešničkou na (ľadovej) torte, spolupráca s filmovým skladateľom Jimom Dooleym a producentom Timom Palmerom jej viac než pristane. Nové aranžmá klasických vianočných kolied pôsobia jedinečným dojmom a náležite zachytávajú zamýšľanú náladu kontrastujúcu s pravou podstatou sviatkov pokoja, radosti a lásky. Piesne majú premyslenú a komplikovanú štruktúru s perfektne umiestenými vyvrcholeniami. Album je nabitý orchestrálnymi erupciami a drobnými efektmi, ako napríklad zvuk rolničiek, ktoré nepôsobia gíčovo a vyumelkovane. Každý detail má svoje opodstatnenie a prispieva k tvorbe desivého rázu nahrávky. Na vrch rebríčka by som zaradila piesne, v ktorých je desivo-ponurý potenciál využitý na 110%. Album síce zaritých metalových fanúšikov nemusí zaujať, ale priaznivcov Tarjinho znamenitého hlasu a filmovej hudby rozhodne áno. Ak máte po krk otrepaných skomercializovaných vianočných melódií, rozhodne siahnite po tomto originálnom kúsku.

Celkové hodnotenie: 8,5/10

Tarja - O Tannenbaum